Bruikbare concepten voor interactief onderwijs?

Dat is de vraag van NRCnext die ook Petran Meertens -(Onder)wijs met ICT- bezighoudt, terwijl hij kijkt naar het nieuwe concept van Sports Illustrated en de mogelijkheden ervan voor het onderwijs. Het filmpje ziet er inderdaad interessant uit. 

Veel tijdschriftuitgevers experimenteren momenteel met nieuwe concepten. Zo is de hardcopy-versie van het decembernummer van Esquire interactief te lezen voor een PC-scherm (een augmented realitye magazine): het blad is ‘verbonden’ met interactieve media op de PC.

 

Commentaar bij Times Live op dit concept:

Hearst, Esquire’s publisher, would have been better off making a mobile application and driving their readers buying power to physical locations in the real world instead of stuck behind a computer.

Die kritiek is niet helemaal terecht. Hearst is namelijk, net als anderen, met meerdere concepten aan het experimenteren. Zo onderzoekt Hearst momenteel ook of ze hun content kunnen ‘pushen’ naar  digital readers als de Skiff e-reader.  En het Sports Illustrated-concept laat zien dat een PC in de vorm van een tablet-PC voldoende mobiliteit met zich meebrengt.

Er staan het onderwijs met de ontwikkelingen op het gebied van ‘augmented reality’  nog veel interessante zaken te wachten. Zowel als het gaat om de interactieve, multimediale  content als het platform en de verschillende devices die we kunnen gaan gebruiken.

2 Responses to “Bruikbare concepten voor interactief onderwijs?”

  1. geschiedenisleraar Says:

    Onlangs is het eerste niet-papieren motortijdschrift verschenen: http://www.motoklik.nl/december-2009 Gaat nog niet zo ver als de filmpjes in je blogpost, maar geeft wel een ontwikkeling weer.

  2. Paulo Moekotte Says:

    Ha Rick,

    Dat is leuk want ik heb net deze zomer mijn motorrijbewijs gehaald. Dus bedankt voor deze aanvulling.

    Paulo

Leave a Reply