Professionele ontwikkeling en Web 2.0

Jane Hart is voor velen bekend als de drijvende kracht achter het Centre for Learning & Performance Technologies. Als onafhankelijk adviseur schrijft ze regelmatig over de mogelijkheden van moderne technologie voor het onderwijs.

Een van haar laatste ‘projecten’ is 25 Tools:

a free, open access online professional development resource suitable for learning professionals in education, workplace learning or professional development who want to broaden their horizons and explore the widening e-learning space by focussing on 25 key free tools.

Voor een vertaling van de informatie en uitleg bij de tools kun je terecht bij de weblog van Frank Biesta: e-learning 2.0: 25 gratis tools.

Wat in dit geval bijzonder is aan dit initiatief van Hart, is dat ze zich stoort aan de beeldvorming rondom de Web 2.0 technologie. Deze ‘frustatie’ werd o.a. gevoed door een bericht van Michelle Martin. Dit bericht gaat in op de vraag waarom het onderwijs blijft ‘hangen in’ e-Learning 1.0.

Jane geeft in een reactie (Helping to move Workplace Learning to 2.0) op het bericht van Martin duidelijk aan wat volgens haar de boodschap aan het onderwijs zou moeten zijn:   

  1. that e-learning is more than just the transmission of information and the management of completion of online modules
  2. that free tools are just as valuable as commercial ones
  3. that through a true understanding of social media tools, learning professionals can realise that student or employee “learning” is not totally out of their control, and that they can play an important role in promoting, faciliating and supporting it.

Reden genoeg voor haar om uit de vele rijtjes met tools er 25 te selecten. Maar daarmee ben je er niet. Rijtjes en opsommingen van Web 2.0 startups en mashups vind je overal in overvloed. Dus daarom heeft Jane tevens een Ning-community ingericht: 25tools.ning.com

where you can share your thoughts, experiences and resources as well as get help and advice from other members.

Een sterkere inzet van Web 2.0 in het onderwijs bereik je niet alleen door te informeren; je moet docenten op weg helpen met goede voorbeelden en waar mogelijk slimme ondersteuning.

Leave a Reply