"If the news is that important, it will find me"

Mooie quote die ik tegenkwam in een bericht van NRC-blogster Marie-José Klaver. En de vragen waarmee ze het bericht afsluit zijn de juiste vragen om te stellen.

Als jongeren wel artikelen willen lezen en nieuwsuitzendingen willen bekijken, maar niet de sites van de producerende media bezoeken, wat doe je dan? Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuws wordt opgepikt en doorgestuurd wordt?

De jeugd van tegenwoordig trekt zich weinig aan van traditionele media. ‘Even om acht uur het nieuws kijken’ is zo’n uitdrukking die ook wel zal verdwijnen in deze on-demand en just-in-time wereld.

Hoe bereik je de jeugd van tegenwoordig; hoe vind je ze? Want we hebben als onderwijs nog steeds een belangrijke boodschap. Maar het belang van de boodschap dient blijkbaar door de peers te worden aangegeven. Eerder zal een boodschap geen hoge graad van verspreiding kennen. Een gevalletje van social recommendation dus.

Volgens Richard Hooijdonk (zie zijn bericht over marketing 2.0 op marketingfacts.nl) onstaat de perfecte inhoud (boodschap) door het feit dat  anderen deze informatie kunnen verrijken met opvattingen, aanvullingen of correcties. Zo ontstaat de perfecte inhoud (boodschap).

Dus als de boodschap op de juiste wijze het P2P-netwerk ingaat, ontstaat er een soort ‘user enhanced news’  of ‘user enhanced information’ (vrij naar ‘user generated content’) . Wat betekent dit voor de oorspronkelijke boodschap; wat zijn de effecten met betrekking tot de ‘branding’?

Het is een gebied dat amper verkend is. Welk ROC werkt al crossmediaal en combineert kanalen op een slimme manier?  Van multi (“Ja ook wij hebben een krantje, website, open dagen, folders, etc!”) naar mixed (“U bedoelt?”).

It’s that important!!

Leave a Reply