Onderwijs van de toekomst: kwestie van vraagstelling?
In een uitgebreid bericht staat Derek Wenmoth stil bij publicaties en discussies over het klaslokaal van de toekomst. De bronnen lopen uiteen van een rapport van de British Council for School Environments over ‘schools of the future’, prikkelende vragen op Elliot Masie’s blog over de ‘classroom of the future’ tot een artikel en video over ‘innovative learning spaces’. De laatste twee zijn afkomstig van het ADP Center for Teacher Preparation & Learning Technologies.
Wat mij in zijn bericht het meest opvalt is het moment waarop hij toch even de tijd neemt om zich af te vragen of al deze hersengymnastiek niet eigenlijk vooraf gegaan zou moeten worden door een veel fundamentelere discussie: wat is de aard en het doel van onderwijs, de rol ervan in de 21-ste eeuw en wat zijn de behoeften van de 21-ste eeuwse student. Die bespiegelende sidestep levert ook een interessante link op naar de blog van ene Sheryl Nussbaum-Beach. Zo te zien een zeer actief persoon die zich intensief, in verschillende netwerken, bezighoudt met het onderwijs van de toekomst.
Als immer de gewetensvraag: wel of niet toevoegen aan mijn feedreader, die al weer op 273 ongelezen berichten staat. Zo ja, dan ook een andere feed dumpen?